23-10-2015

Diy: Personal book

Hoi allemaal! Vandaag heb ik mijn eerste diy voor jullie!
Ik zit momenteel in havo 5, en heb een cm-profiel. Dit betekend dat ik 1 van de 2 kunstvakken -muziek of beeldende vorming- moet kiezen. Ik, met totaal geen muziekgevoel en een creatieve geest, besloot daarom beeldende vorming te gaan doen.
Vorig jaar is dit vak alleen erg slecht gedaan door velen, en daarom hebben onze docenten besloten het anders aan te pakken. Met een dummy.
De dummy is een boek, waar je in mijn geval twee voorkanten in hebt. De ene voorkant is voor theorie, kunstgeschiedenis dus, en de andere voor je praktijkwerk.
Persoonlijk vond ik het blauwe boek heel saai, en dus heb ik besloten er een persoonlijk tintje aan te geven. Het is ook erg leuk om met een cadeautje, dagboek o.i.d. te doen.

Dit is wat je nodig hebt:

- Het boekje dat je wil versieren
- wol, in verschillende kleuren
- vloeibare lijm (dus geen pritstift)
- schaar
- plakband






Eerst kies ik de wol uit. Ik had in eerste instantie 2 kleuren gebruikt, oranje en blauw, maar achteraf heb ik ook nog een pastelroze gebruikt.


Als eerste schets je wat je erop wil hebben. Wol is niet zo dun als een potloodlijntje, houd hier rekening mee. Als je te klein tekent op schrijft, wordt het onduidelijk. Ik heb mijn naam erop geschreven.




Hierna ben ik het wol gaan plaatsen. Dit heb ik gedaan door lijm over mijn potloodlijntje te smeren, en dan de wol erop te plaatsen. Zorg wel dat je het goed aandrukt. Ik deed dit in kleine stukjes, zodat het beter bleef zitten. Doe onder het einde van de wol nog wat lijm, anders laat het los. Ik heb om-en-om oranje en pastelblauw gebruikt. Ik vond het mooier als de wol in 1 stukje doorliep, maar bij de R lukte dit niet, daarom heb ik de wol in 2 stukjes aangebracht.











sorry, deze foto staakt en wil niet draaien...




Toen mijn naam erop stond, was ik al aardig tevreden over het resultaat. Maar ik miste nog iets, daarom heb ik hartjes gemaakt van pastelroze. Één linksonder en één rechtsboven mijn naam. Daarna heb ik de wol op dezelfde manier aangebracht, maar het wel weer in 2 stukjes gedaan. Dit vond ik in dit geval mooier, omdat een hoek maken met wol niet erg gemakkelijk gaat.



Hierna ben ik begonnen met een vlechtje te maken. Dit vlechtje moet behoorlijk lang zijn, omdat mijn boek best groot is en ik het als bladwijzer wil gebruiken. Ik heb het gedaan in de 3 kleuren van mijn voorkant, maar je kan natuurlijk altijd andere kleuren gebruiken. Ook is een andere manier van vlechten leuk om te doen. Ik besloot het echter bij een simpele 3-strengenvlecht te houden. Ik heb een stukje plakband gebruikt om het stukje stil op mijn bureau te houden, anders is het vlechten erg lastig en wordt het waarschijnlijk niet strak. Daarna begon ik met de vlecht.


Toen mijn vlecht af was, heb ik lijm aan de binnenkant van de kaft van mijn boek geplakt, en hier de wol opgeplakt. Toen dit droog was, heb ik nog veel lijm over de wol gesmeerd, zodat het redelijk vlak en hard werd. Bij het vlechten had ik al gemerkt dat plakband plakken anders erg lastig zou zijn. Na de lijm heb ik er dus nog een plakbandje over geplakt, en mijn vlechtje zat supergoed vast!
Omdat ik 2 voorkanten heb, heb ik 2 vlechtjes. Zo weet altijd waar ik ben, en dat scheelt me heel veel tijd!









Ik vond dit zelf een erg leuke diy. Ook vind ik dat het erg leuk geworden is. Heb je zelf deze diy ook gemaakt? Stuur me dan even een foto! op de pagina Requests and contact

Xxx, Dagmar

2 opmerkingen: